Historie značky Jordan

Historie značky Air Jordan se datuje k roku 1984, kdy Nike bojovala na trhu výrobců obuvi. Nike byla primárně známá jako výrobce běžecké obuvi a ta byla tehdy obecně na sestupu. Při snaze se výrazněji etablovat a dát firmě nový impulz v podobě zisku na novém segmentu trhu,Nike se obrátilo na Michaela Jordana - tehdy čerstvého nováčka v NBA. Michael již tehdy byl tváří několika produktů, ale Nike mělo zásadnízájem, aby právě Michael byl tváří jejich značky. 

Nová naděje pro Nike

Historie značky Air Jordan se datuje k roku 1984, kdy Nike bojovala na trhu výrobců obuvi. Nike byla primárně známá jako výrobce běžecké obuvi a ta byla tehdy obecně na sestupu. Při snaze se výrazněji etablovat a dát firmě nový impulz v podobě zisku na novém segmentu trhu,Nike se obrátilo na Michaela Jordana - tehdy čerstvého nováčka v NBA. Michael již tehdy byl tváří několika produktů, ale Nike mělo zásadnízájem, aby právě Michael byl tváří jejich značky. 

Naproti tomu Michael doufal, že se mu podaří uzavřít kontrakt s jednou z firem Adidas či Converse - Adidas měl rád již od dětství a boty Converse nosil v době svého působení v Severní Carolině. Converse o Michaela zájem neměli z důvodu již podepsaných smluv (Larry Bird a Magic Johnson) a Adidas také kontrakt jeho zájem nereflektoval.

Nabídka Nike Michaela zprvu nenadchla, nicméně jeho agent, David Falk, v ní viděl potenciál - Nike od samého počátku nabízelo možnost podílet se na celé řadě bot zvaných Air Jordan.

Prvotní nezájem

Michaela ani tato možnost neoslovila, s největší pravděpodobností za tím byla silná sounáležitost s Converse a Adidas. Nike si na druhé straně byla jistá tím, že Michael je ta pravá tvář značky - mladý Olympijský vítěz, charisma na rozdávání a silná osobnost zároveň. Nike predikovalo jeho raketovou kariéru a to byl další důvod, proč právě on. Až na doporučení Davida a rodičů se nechal přesvědčit ke schůzce, která se konala v ústředí Nike ve městě Portland, Oregonu, kde dostal prvotní nabídku. Michael se později přiznal, že ji chtěl odmítnout.

Plácněme si na to

Nike měla připravený video sestřih zpomalených záběrů z jeho univerzitních zápasů v kombinaci se záběry z olympiády, to vše za zvuku písně "Jump" od Pinter Sister. Peter Moore, hlavní designer prezentoval návrhy tenisek a souprav a dalších doplňků. Vše bylo laděno do černé a červené. Na Michaela to neudělalo zvlášť velký dojem, až později vyplynulo, že poznamenal: "To neobuji, barvy jsou naprosto nevhodné!". Přes zjevný nezájem řekl po příletu domů, že je ochoten kontrakt podepsat.

Představení Air Jordan I

Zmíněný kontrakt byl na 5let, v hodnotě 2,5 milionu amerických dolarů, plus další bonusy. Peter Moore vytvořil první logo, později známé jako "Wings"(křídla) a začala nová kapitola nejen pro Nike. Příchod Air Jordan I změnil navždy celé odvětví sportovní obuvi. Před jejich představením byla většina bot na basketbal bilé barvy, což černo-červené Jordan I nabouraly. NBA jejich nošení zakázala pod pokutou až 5000 dolarů za zápas, což Michael ignoroval. Pro Nike to byla směšná cena v porovnání s pozorností a tedy i reklamou, které se jim dostávalo. Všechen rozruch okolo ve spojení s výkony, které Michael podával, daly silné základy pro řadu Air Jordan v portfoliu Nike.

Zvrat pro tenisky Jordan

Rok 1987 byl smíšený - Air Jordan I dosáhly skvělých prodejních výsledků, na druhou stranu Air Jordan II se neprodávaly nijak skvěle - kvůli příliš vysoké ceně. Peter Moore spolu s Robem Strasserem, návrháři obou řad, opustili Nike a založili si vlastní značku - Van Grack. Chtěli si přetáhnout Michaela sebou a postavit svou firmu právě okolo něj, přičemž Michael se této myšlence nebránil.

Vyřešit krizi dostal za úkol -Tinker Hatfield. A ten jako první věc, co udělal byla schůzka s Michaelem. Naté společně pracovali nanávrhu Air Jordan III a Tinker bral vážně veškeré výtky a aktivně nabádal Michaela ke spolupráci na návrhu - na tehdejší dobu neobvyklý krok, bylo to vůbec poprvé, co sportovec samotný mohl promluvit k návrhu. Mimo tento krok i Michaelův otec mu opakovaně radil aby s Nike zůstal, vždyť jsou to lidé, s kterými jsi již něco dokázal.

Air Jordan III

Michaela uchvátil návrh nových Air Jordan III a rozhodl se zůstat. Díky jeho doporučení, byly Air Jordan velice kvalitní, lehké basketbalové botytří-čtvrtinovévýšky. Snad ten nestandardní postup při návrhu vedl k jejich následnému úspěchu - doposud to jsou jedny z nejpopulárnějších bot vůbec!

Tinker Hatfield, díky masivnímu úspěchu Air Jordan III poté mohl navrhnout jejich následníky až po Air Jordan XV. Ty byly poslední, na kterých spolupracoval s Michaelem a odchod obou znamenal novou příležitost pro ostatní návrháře, aby pokračovali na odkazu řady Jordan.

Značka Jordan

Boty Air Jordan od počátku patřily do rodiny produktů Nike. Až na konci roku 1997 Nike usoudila, že značka Jordan je natolik silná, aby se mohla stát samostatnou značkou. A to je start značky Jordan takové, jakou jí známe dnes. Na oslavu této chvíle vyšly do světa Air Jordan XIII. Mimo boty na basketbal se začaly prodávat tenisky na běžné nošení. Značka Jordan nikdy neměla tradiční znaky Nike a jako své logo užívá siluetu muže ve výskoku.

Odkaz Air Jordan

Značka Jordan je všeobecně známá po celém světě a je běžné, že lidé bez ohledu na věk a postavení stojí dlouhé fronty na nejnovější modely Air Jordan. Jedna z příčin tohoto úspěchu je fakt, že od Air Jordan III až po nejnovější modely, jsou boty ztělesněním právě Michaela Jordana. Designéři vždy brali vážně jeho nápady, postřehy a životní styl, který se později promítal právě do bot. Řada Air Jordan ztělesňuje kvalitní, vysoce stylovou atletickou a basketbalovou obuv, která dokáže uhranout masám. Patříte mezi ně I Vy?

Kontaktní formulář